היזמים ששינו את חוקי המשחק - ג'ף בזוס

הפרויקט הגדול הבא, שעדיין לא קיבל הכרזה רשמית, הוא ככל הנראה הפיכת אמזון לבנק וירטואלי

כיזמים מתחילים, שמחפשים ללא הרף אחרי הנוסחה שתביא לפריצות הדרך הגורלית, אנחנו תמיד אוהבים לקבל השראה מאלה שאזרו את האומץ, חשבו אחרת ועשו את הצעד הגדול שהפך אותם ליזמים מצליחים בעלי שם עולמי, לכאלה ששינו את שם המשחק. אין ספק שכל אחד מהם עבר דרך ארוכה והתמודד עם משברים שונים, אך ידע  לצאת מזה כשידו על העליונה. סיפור ההצלחה הראשון שלנו יתמקד בג'ף בזוס, ואם השם מצלצל לכם מוכר, זה לגמרי לא מקרי.  

ג'ף בזוס הוא המייסד, הנשיא, המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של חברת אמזון. על פי דירוג פורבס, בזוס הוא האדם העשיר בעולם והונו מוערך ב-127 מיליארד דולר!

אז מי אתה ג'ף בזוס שהקים את אימפריית אמזון? נתחיל דווקא מהסוף...

הפרויקט הגדול הבא, שעדיין לא קיבל הכרזה רשמית, הוא ככל הנראה הפיכת אמזון לבנק וירטואלי. מפתיע? ממש לא, אם לוקחים בחשבון את החזון המטורף של ג'ף בזוס ואת הכח העצום שצברה אמזון במהלך השנים.

הסבר מפורט יותר לדבר הגדול הבא תוכלו לקבל בסרטון המסקרן - Amazon the Bank

ועכשיו נחזור להתחלה...

ג'ף בזוס מעולם לא היה ילד שמנת. אמו ילדה אותו בגיל 17, אביו היה להטוטן בקרקס ולמשפחתו הייתה חווה. בילדותו, גדל בטקסס ואמו נישאה בשנית כשהיה בן 5, כאשר בעלה אימץ אותו כבן חוקי. משפחה עשירה לא ממש הייתה כאן. הוא גילה כבר בגיל קטן עניין רב במדע. כפעוט הוא ניסה לפרק את עריסתו עם מברג למשל, הוא התקין אזעקה כדי להבריח את אחיו הקטנים. כנער הסב את המוסך של הוריו למעבדה.

בדרך לפריצה הגדולה עבד בזוס בוול סטריט, בחברה לסחר וניהול ההשקעות הבינלאומי D. E. Shaw & Co, בה נחל הצלחה מטאורית והגיע תוך תקופת זמן קצרה לדרגת סגן נשיא, וזאת רק בגיל 28!

את אמזון הקים ג'ף בשנת 1994, כאשר את התכניות העסקיות של אמזון החל לכתוב עוד בימי המוסך בביתו והמשיך בתקופת הנדודים שלו מחוף לחוף. בשנה זו ראה כי מגמת המכירות באינטרנט עולה משמעותית וחיפש אפשרות כיצד לנצל  את הנתונים האלה לטובתו.

ההחלטות הגורליות והתובנות בדרך לפסגה

בתחילת דרכה, אמזון עסקה בקבלת הזמנות לספרים דרך הרשת, וכך שלחה את הספרים למזמינים  לתיבת הדואר. ג'ף בזוס, לא הסתפק רק במכירת ספרים, הוא רצה להפוך את אמזון לחנות מקוונת שיש בה הכול מהכל – היצע בלתי מוגבל של מוצרים במחירים חסרי תקדים. לשם כך, נדרש היה לטפח תרבות קנייה חדשה, סוג של 'חינוך' שוק שכל יזם יודע עד כמה הדבר מורכב.

תכניתו של בזוס הייתה להקים זירת מסחר למכירת מוצרים במגוון תחומים. היום אפשר להגיד בוודאות שהתכנית אכן עובד בהצלחה רבה והזירה שיזם ופיתח רק הולכת ומשתכללת טכנולוגית.

במהלך 20 השנים האחרונות, ג'ף קיבל מספר החלטות גורליות כמו הכניסה לעולם מחשוב הענן, שהפכה את אמזון לאחת השחקניות המובילות והרווחיות בתחום זה. ג'יף תמיד חושב צעד אחד קדימה, מאמין בקדמה וביכולת לשרת את הלקוח באופן הטוב והיעיל ביותר. אחת ההוכחות הגדולות לכך היא השקת 'אמזון גו' - מיזם טכנולוגי חדשני של סופר מרקט ללא קופה המבוססת על בינה מלאכותית. החנות הראשונה מסוגה נפתחה בבאזז והצלחה רבה בסיאטל (ארה"ב) ונראה כי עשויה בקרוב לשנות את הרגלי הקניה שהיינו רגילים אליהם עשרות שנים.

כלל ברזל בדרך להצלחתו הפנומנלית של ג'ף בזוס

מאחורי סיפור ההצלחה של ג'ף יש החלטה אחת שקיבל עם הקמת החברה ולא סטה ממנה כל הדרך – "הצמיחה והמיקוד בחוויית הלקוח, תמיד יבואו לפני הרווחיות של העסק". כלל חכם שממשיך להוכיח את עצמו עד היום בדרך לפסגות החדשות שאמזון הולכת לכבוש. רוצים להצטרף להצלחה ולעבוד בהייטק? בדקו כאן משרות פנויות בחברות הייטק

 

כתבות שיכולות לעניין אותך:

 

פותחים סטארטאפ משלכם? 5 מדריכים שחייבים להכיר

13 משרות מוזרות ואמיתיות מסביב לעולם

האם מגייסים מסתכלים בפייסבוק