איך בוחרים בממליץ הנכון - חלק ג'

הרכבתם לעצמכם רשימת ממליצים, ודאגתם שהיא תכיל את כל התכונות שהזכרנו בכתבה הקודמת. בחרתם בממליץ אחד מכל מקום עבודה בו עבדתם, דאגתם שכל ממליץ כזה ידע להמליץ גם על איך שהייתם כעובדים, וגם על מי שהייתם כבני אדם, ואפילו הגדלתם לעשות ובחרתם בממליצים שגם יודעים לדבר ומסוגלים להביע את עצמם כיאות. ועכשיו נותרת רק בעיה אחת - איך אנחנו יודעים שהממליצים שלנו לא הולכים לתת עלינו המלצה נוראית?

הוא הרס את החברה, וכדאי שלא תעסיקו אותו

את החלק הראשון (ממליץ שהולך לתת עליכם המלצה נוראית) אפשר לעקוף בשלוש דרכים:

  • זוכר רק שלילי - אם המנהל הישיר שלכם הוא אדם ציני, עוקצני, כזה שאם תבקשו ממנו להחמיא למישהו, יקח לו חצי שעה לחשוב על משהו חיובי, אבל אם תבקשו ממנו לחשוב על משהו שלילי במישהו, הוא ישלוף לכם מהראש רשימה של 12 דברים נוראיים, כולל תאריכים של מתי בדיוק הם קרו, אולי כדאי שתוותרו על שירותיו כממליץ. זה לא שהוא עושה את זה בכוונה, חלילה. לקלקל לאנשים בא לו לגמרי טבעי.
  • נכלולי - בעוד שלא כל המנהלים הציניים הם בהכרח מרושעים וששים לנקום, מנהלים [או קולגות] מהזן הנכלולי, זה שמחפש איך להונות, לסכסך, או לנעוץ סכינים בגב, הם זן שרצוי לא לבקש מהם להמליץ עליכם, כמעט בשום מחיר, גם אם הם ניהלו אתכם ישירות. לתת להם לשלוט על הסיכוי שתמצאו עבודה, זה כמו להותיר את אימלדה מרקוס עם כרטיס אשראי פתוח בחנות נעליים, לבד.
  • אנשים טובים, אבל לא מתים עליכם - כשאתם מבקשים ממישהו להמליץ עליכם, שימו לב לצורה בה הוא מגיב. לחלק מהממליצים לא נעים להודות בכך שהם לא רוצים להמליץ עליכם, כי אין להם הרבה דברים חיובים לומר בשבחכם, וכשאתם מודיעים להם שבחרתם בהם לתת המלצה, הם עונים בצורה די קרירה, פושרת או "נו טוב, אם אתה מתעקש". ההמלצה שלהם עשויה להשמע קרירה ופושרת, והם לא ידעו לענות על שאלה כמו "אז למה אתה חושב שכדאי לנו להעסיק דווקא אותו?". האנשים הללו הם לרוב אנשים טובים, ולכן יהיה להם לא נעים עם זה שהם הרסו לכם את הסיכויים, אבל יהיה להם עוד פחות נעים לשקר. עשו להם טובה ומנעו מהם (ומעצמכם) את הדילמה הזו, ואל תכניסו אותם לרשימת הממליצים.

שלום, ברוך? רציתי שתמליץ עלי

שלוש הכתבות בנושא הממליצים שכתבנו עד כה, עסקו בשאלה איך בוחרים ממליצים. אחרי שהבנּו את החלק הזה, הגענו לחלק הבא: בחרתם ממליצים, הכנסתם אותם לרשימה, ועכשיו מגיע החלק הקצת לא נעים שבסיפור – אתם הולכים להתקשר לכל אחד ואחת מהממליצים שלכם, בכדי:

  • לבדוק שהם מוכנים להמליץ עליכם. נסו לשמוע בטון הקול שלהם אם הם אומרים לכם "בסדר" בחוסר רצון משווע, או שהם נלהבים ממש להמליץ עליכם.
  • לוודא שהם הולכים לתת המלצה טובה. זו ההזדמנות להזכיר להם כמה הם אהבו אתכם, וכמה טובים הייתם.
  • לוודא שהם זוכרים מי אתם. תתפלאו, אבל גם זה קורה. יש לכם מנהל שממש אהב אתכם, חלפו מאז חמש-שש שנים, אתם חושבים לעצמכם שאין סיכוי שהמנהל הזה, שהיה גזור עליכם ברמות, לא יתן עליכם את המלצת חייכם, ואז אנחנו מתקשרים אליו, תופסים אותו במפתיע, והוא עונה לנו ב-"יואב חיים who? השם נשמע לי מוכר אבל אני לא זוכר מאיפה".
  • לוודא שמספר הטלפון שלהם הוא עדיין מספר הטלפון שלהם. זה לא עושה רושם טוב במיוחד, כשאנחנו מצלצלים לממליץ, ומגיעים לאדם הלא נכון.


נצלו את השיחה עם הממליץ בשביל להזכיר לו את האיכויות שלכם, לספר קצת על מה שעשיתם מאז עזבתם את החברה בה עבדתם יחד, והיו חביבים. בכל זאת, אתם מבקשים ממנו לעשות לכם טובה די רצינית ודי מעיקה, ולפעמים, בעיקר כשעברו מספר שנים מאז שעבדתם יחד, הוא עשוי לזכור שהייתם טובים, אבל לא לגמרי זוכר למה.
לי למשל אין את הבעיה הזו. כל הבוסים הקודמים שלי זוכרים אותי ממש ממש טוב. קשה לשכוח כוויות, אחרי שהצתת את השטיח מקיר לקיר במשרד, לא משנה כמה מנסים...

מה עם ממליצים מהחברה בה אני עדיין עובד?

אם טרחתם לקרוא אותנו עד כה, אתם לבטח זוכרים שהמלצנו לשים ברשימה לפחות ממליץ אחד מכל חברה בה עבדתם. הרשו לנו להוסיף פה המלצה נוספת – מהחברה האחרונה בה עבדתם, רצוי לשים אפילו שני ממליצים, מאחר שסביר להניח שהתפקיד בחברה הזו הוא הרלוונטי ביותר, ולכן, סביר להניח שאשת משאבי האנוש תרצה לקבל עליכם כמה שיותר מידע. ומיד תעלה בכם תהיה: אבל מה קורה אם אני עדיין עובד שם, ומחפש עבודה בדיסקרטיות? הרי אם אתן שמות של ממליצים מהחברה הזו, הם יגלו שאני מחפש עבודה!

אתם צודקים – הדבר האחרון שתרצו הוא לתת את שמו של הבוס הנוכחי שלכם, בשביל שנתקשר אליו ונאמר לו בטלפון "שלום לך, התקשרנו כי יואב התראיין אצלנו ורצינו לד...אה, הוא עדיין עובד שם? אוי, כמה מביך. כן, הוא מחפש עבודה במקביל, היית מאמין?! נחש נכלולי שכמותו, חח, כדאי שתפטר אותו מיד!".

זה נכון שאנשי משאבי האנוש רוצים מאוד לדבר עם מי שניהל אתכם, כי מי כמותו יוכל לתת להם חוות דעת מדוייקת, מקצועית, ולא נגועה בחבריות או התנחמדות כלפיכם, אבל כשאתם עדיין עובדים במקום העבודה הזה, זה בלתי אפשרי לראיין את הבוס שלכם, בלי שהוא יגלה שאתם גם מחפשים עבודה, וגם אנשי משאבי האנוש מודעים לזה. אחרי הכול, הם לא רוצים להזיק לכם במתכוון. לכן, אם תגידו לאשת משאבי האנוש: "אני לא יכול לתת לך ממליצים מהחברה הקודמת כי אני עדיין עובד שם", היא תבין שהסיבה היא פרגמטית, ולא נובעת מהעובדה שאתם מסתירים משהו.

ובכל זאת, עדיין ישנה דרך בה תוכלו לתת ממליצים משם, בלי שיבולע לכם - אם יש לכם קולגה שהוא גם חבר ממש טוב, כזה שאתם סומכים עליו בשמירת סודות, או קבלן חיצוני שמכיר אתכם לעומק, ושופע מחמאות על השירות שהענקתם לו, או עובד לשעבר מהחברה, שכבר לא עובד בה ולכן אין לו אינטרס לספר, או כל דמות אחרת ממקום העבודה הזה, שלא יחשוף שאתם מתראיינים במקום אחר – בקשו ממנו להמליץ עליכם. ככה גם תוכלו לתת ממליץ מהחברה הנוכחית, וגם תקטינו מהותית את הסיכון. העצה הזו שימושית גם לנושא הבא שלנו;

איך בוחרים ממליץ מחברה ממנה פוטרתם?

נניח לרגע שעבדתם בחברה כלשהי, ואז, בשל סיבות שלא בהכרח תלויות בכם, פוטרתם בבושת פנים, והפיטורין לוו בכעס הדדי של החברה עליכם ושלכם על החברה. הרי במצב כזה, אם תתנו את שמו של הבוס, אתם מסתכנים בכך שהוא יתן עליכם המלצה נוראית, אחרי הכל, הוא פיטר אתכם, אבל מה קורה אם עד לפיטורין הייתם דווקא עובדים לא רעים בכלל? כפי שבוודאי ניחשתם, הקולגה שאוהב אתכם, והקבלן שופע המחמאות יוכלו למלא את תפקידו של הבוס הזועם שמעוניין שלא תעבדו יותר בעיר הזו, כל עוד הוא השריף.

ואיך מסבירים לאשת משאבי האנוש למה היא לא יכולה לדבר עם הבוס, ולא פחות חשוב, האם זה ישכנע אותה?

במידה ופוטרתם, או שסיימתם את יחסי העבודה במקום האחרון שלכם בצורה לא טובה, יש לכם שתי אופציות:

הראשונה, לא לתת אף ממליץ מהחברה האחרונה בה עבדתם, ואז אשת משאבי האנוש תשאל "איך זה שאין ממליצים מהחברה האחרונה?". שאלה כזו גם תגרום לנורות ההזעקה לפעול, ובנוסף, היא תאלץ אתכם להסביר למה אתם מעדיפים שלא לתת ממליצים מהחברה האחרונה ואולי אפילו לשקר [רע מאוד]!

השניה, להסביר לאשת משאבי האנוש שסיימתם את העבודה האחרונה בצורה לא יפה, שלא באשמתכם, ולהסביר לה שיש לכם משם ממליצים שאינם הבוס, מכיוון שאתם יודעים שחוות הדעת שהוא יתן לה עליכם, תהיה לא אובייקטיבית.

האופציה השניה עדיפה, מן הסתם, כי אתם גם לא משקרים, וגם לא מנסים להתעלם מקיומה של בעיה בעיתית, שעלולה להדליק יותר נורות הזהרה, מאשר לו מלכתחילה הסברתם מהי הסיבה לשמה היא נגרמת. בכתבה הבאה סמנכ"לית משאבי אנוש לשעבר בראדקום, תיתן את הפן שלה על הנושא.