איך בוחרים בממליץ הנכון - חלק ב'

עובדי הייטק שנמצאים בתהליך ראיונות עבודה, נוטים לזלזל לא פעם ברשימת הממליצים שלהם. חלקכם עושים זאת בגלל שאתם מאמינים שאנשי משאבי האנוש בחברה בה אתם מתראיינים, לא באמת טורחים לצלצל (הם כן). חלקכם מניחים שאנשי משאבי האנוש יצלצלו לממליצים שלכם, ולשם כך אתם בוחרים בממליצים הכי "טבעיים" לדעתכם: או במנהל הישיר, או באחד החברים הטובים שלכם במקום העבודה הנוכחי. יש לא מעט סיבות הגיונות לבחור באנשים הללו, אחרי הכל, הם מכירים אתכם היטב ובהנחה שהם גם מיודדים אתכם, סביר להניח שהם רוצים בטובתכם, אבל יש גם לא מעט סיבות שלא לבחור בהם. על מנת שלא תפלו על ממליץ שחשבתם שהוא טוב, וברגע האמת נתן עליכם המלצה רעה (גם אם לא במזיד), רשימת הממליצים שלכם צריכה להיות מורכבת מאנשים שמכילים את התכונות הבאות:

  • אתם רוצים לפחות ממליץ אחד מכל מקום עבודה בו עבדתם.
  • אתם רוצים ממליץ שמכיר אתכם כעובדים.
  • אתם רוצים ממליץ שמכיר אתכם כבני אדם.
  • אתם חייבים ממליץ שיודע לדבר ולהמליץ.
  • אתם חייבים ממליץ שאתם בטוחים שיתן עליכם המלצה טובה.

את כל אחת מהתכונות מסעיפים ב' עד ה', אתם חייבים בכל אחד מהממליצים שלכם! למה, ומה כל דבר כזה אומר? בכתבות הבאות נסביר את זה בפירוט.

ממליץ אחד מכל מקום עבודה

ברשימת הממליצים שלכם, אתם רוצים לפחות ממליץ אחד מכל מקום עבודה בו עבדתם. אז נכון, אשת משאבי האנוש תמיד תעדיף לצלצל לממליצים משתי החברות האחרונות בהן עבדתן, אבל לפעמים נוצר מצב בו אספקטים שמלאתם בתפקיד "עתיק" יותר, מאוד רלוונטיים לתפקיד לו אתם מתראיינים. במצב כזה, לאשת מאשבי האנוש תהיה דווקא העדפה לצלצל לממליץ מחברה מסוימת, גם אם עבדתם בה לפני הרבה זמן, כי הממליץ בחברה הזו יוכל לספר לה בדיוק על התכונות בהן היא מעוניינת. לכן, תמיד טוב שיהיה מגוון של ממליצים משלל החברות בהן עבדתם, וזה טוב גם לכם – ככה אתם יכולים להכניס לרשימת הממליצים הרבה ממליצים משלל חברות, בלי להצטרך להכניס הרבה ממליצים גרועים, רק משתי החברות האחרונות בהן עבדתם.

ואיך יודעים איזה ממליץ לקחת מכל חברה? הנטיה הטבעית של רובכם היא לקחת או את אחד החברים שלכם, או את המנהל הראשון שאמר לכם "כן", כששאלתם אותו אם הוא מוכן להמליץ. שתי ההתנהגויות הללו יכולות להיות טובות, אבל גם הרות אסון, ולכן יש 4 דברים שחשוב לוודא לגבי כל ממליץ שלכם, כדי לשלול את האפשרות שתקבלו המלצה פושרת במקרה הטוב, או ממש הרסנית, במקרה הרע;

ממליץ שמכיר אתכם כעובדים

הדבר הראשון שאתם רוצים בממליץ שלכם, זה שהוא באמת יכיר אתכם כעובדים. אתם רוצים שהוא ידע לענות על איך באמת עבדתם, מהן החוזקות שלכם כעובדים, מהן החולשות שלכם כעובדים, ומדוע כדאי לחברה לקחת דווקא אתכם. הוא גם צריך לדעת להסביר למה עזבתם / הועזבתם / פוטרתם, ואיך למרות שעזבתם / הועזבתם / פוטרתם, זה לא משליך על איכותכם המופלאה כעובדים. הממליץ הזה, מהרבה בחינות, צריך לדעת לשווק אתכם מקצועית, ובאמת לדעת מה עשיתם במסגרת התפקיד. הנה דוגמא לממליץ כזה, שניתן כממליץ אבל לא באמת הכיר את העובד עליו הוא היה אמור להמליץ:

יואב (אני, סיפור בדוי, גם השם בדוי) בחר כממליץ בחבר לעבודה. החבר כמובן שמח נורא להמליץ על יואב, השד יודע למה, וכשאשת משאבי האנוש צלצלה אליו בשביל לשמוע קצת על יואב, היא הגיעה די מהר לשאלה "אז ספר לי קצת על מה שיואב עשה אצלכם בעבודה הקודמת?". החבר גירד בפדחתו, כחכח בגרונו, בלע רוק בכבדות, ואז ענה בקול מעט סדוק: "אני לא ממש יודע מה הוא עשה. עבדנו במחלקות שונות. אני מכיר אותו טוב אבל יותר כחבר, קצת פחות כעובד. יעזור לך לדעת שהוא שתה המון קפה?".

אוקי, תאמרו, אז לבחור כממליץ בסתם חבר מהעבודה, לא, אבל מנהל כן, לא? ולזאת נענה שתלוי, כי גם בזה יש לכם נטייה לטעות לפעמים. אם זה מנהל ישיר שפיקח עליכם, מכיר אתכם, ויודע מה עשיתם, זה מעולה, אבל לפעמים חלק מכם מניח שנתרשם הרבה יותר אם תהיה לכם המלצה מהמנכ"ל. אחרי הכל, מה זו המלצה מראש הצוות, בהשוואה למנכ"ל שמספר לנו שהוא בכה בלילה בו הודעתם שאתם עוזבים, ושהוא גם קצת איבד משקל, ואת חדוות החיים, ואפילו לצפות בפרקים ישנים של "בנות גילמור" כבר לא משמח אותו כמו פעם, אבל אין לו מושג איך אתם כעובדים ביומיום, כי, ובכן...הוא לא ניהל אתכם והוא רק קיבל חוות דעת מהמנהל הישיר שלכם, ואם אנחנו רוצים, הוא ישמח לתת לנו את מספר הטלפון של המנהל הישיר, כי עדיף שנדבר איתו. זכרו, הכלל אומר ש-"אתם רוצים ממליץ שמכיר אתכם כעובדים" ולכן, אין טעם לבחור במנהל שלא יודע להעיד על טיב עבודתכם, גם אם הוא המנכ"ל (ולא, זה לא מאוד מרשים אותנו).

אתם רוצים ממליץ שמכיר אתכם כבני אדם

אם קודם ציינו שאתם רוצים ממליץ שמכיר אתכם כעובדים, הרי לזה צריך להוסיף שאתם צריכים ממליץ שגם מכיר אתכם כבני אדם. למה זה חשוב, תשאלו? כי הרי לא מספיק שהוא מכיר אתכם כעובדים? זיכרו – מי שמראיינת את הממליצים שלכם היא אשת משאבי האנוש, ואותה מעניין גם הפן המקצועי, אבל גם הפן האישי, ולכן חשוב שהממליץ יוכל לתת עליכם מידע אישי, על מי אתם, מה אופייכם, האם אתם שלווים ורגועים או פקעת עצבים, איך התמודדתם עם לחץ בעבודה, נזיפות וביקורת וכו'...

כדי לברר איך הייתם כבני אדם, אשת משאבי האנוש עשויה לשאול את הממליץ שלכם השאלות הבאות:

  • ספר לי על תכונות שליליות שלו – השאלה הזו עשויה להגיע בוורסיות שונות כגון "מאילו בחינות הוא פחות התאים לתפקיד, לדעתך?"
  • ספר לי על תכונות חיוביות שלו - שעשויה להתחבא בשאלה בסגנון "ובמה הוא מאוד תרם לתפקיד?"
  • במקרים מסוימים, אשת משאבי האנוש תבקש לחדד נקודות מדליקות נורה אדומה שעלו במהלך הריאיון אתכם, בשאלות בסגנון: "תוכל לספר לי על מקרה בו הוא נתבקש לעשות משהו מעיק, נניח, תיקון באגים שהצריך להישאר עד שעות מאוחרות, ולעבור על המון שורות קוד משעממות, ואיך הוא הגיב?"
  • היא גם תרצה לדעת "האם הוא היה מסוג העובדים של שגר ושכח, או שהוא נזקק לניהול צמוד?", כדי להבין לאיזה סוג מנהל אתם מתאימים.
  • במידה ובראיון יצרתם רושם של אנשים לא חברותיים, יתכן שאשת משאבי האנוש תשאל את הממליץ על אינטראקציות חברתיות במקום העבודה, האם יצאתם עם כולם לאכול ארוחת צהריים (או שמא העדפתם לאכול לבד), ואיך הסתדרתם עם עבודת הצוות (ואולי בכלל הייתם סוליסטים).
  • ולבסוף, הממליץ שלכם עשוי להשאל על בעיות משמעת / קוצר רוח / נטייה לחוצפה / איחורים תכופים / היעדרויות ושאר מרעין בישן.
    אלו רק חלק מהשאלות האפשריות, כמובן. כל נקודה שהדליקה נורה אדומה בראיון אתכם, תהפוך לשאלה שהממליץ ישאל.

אתם רוצים ממליץ שיודע לדבר

בטוח יש לכם קולגות או מנהלים, שנורא אהבו אתכם, מכירים אתכם לעומק ויכולים להעיד על כמה איכותיים הייתם, אבל האם הם גם יודעים לדבר כמו שצריך? ישנם ממליצים שהם אנשים נהדרים, מנהלים נפלאים אבל הם לא יודעים להמליץ. הם לא רהוטים מספיק, או לא יודעים לבחור את המילים הנכונות, המסר שהם מעבירים תמיד יוצא לא מדויק, ועלול גם לצאת לא ממש מחמיא, שלא במתכוון, או שהמחמאות החמות ביותר שלהם, יוצאות קרות ונשמעות לא מלהיבות במיוחד. שווה לשקול שלא להכניס לרשימה ממליצים כאלו, שעשויים לעשות לכם שירות דוב, גם אם הם תיכננו לעזור.

אתם רוצים ממליץ שאתם יודעים שיתן המלצה טובה

יש עוד דבר נוסף ואחרון שכדאי שתוודאו עם הממליץ שלכם, וזה, שהוא הולך לתת עליכם המלצה טובה. תתפלאו, אבל לפעמים נדמה לכם שהממליץ שלכם מת עליכם, ושהוא יתן עליכם את ההמלצה הטובה ביותר שיש, אבל אז אנחנו מדברים איתו, והוא פותח בפנינו תיבת פנדורה כל כך מצמיתה, עד שאין סיכוי שבעולם שנרצה שתעבדו אצלינו. מנגד, יש ממליצים שמשוחחים איתנו, נותנים המלצה מאוד טובה, ואז לקראת סיום השיחה הם שואלים "רגע, לאיזו משרה זה? אה, באמת? אפשר לשלוח קורות חיים גם? זה נשמע לי כמו תפקיד מאוד מרתק ואני ממש מתאים לו".

אם החלק השני מפתיע אתכם, אז תתפלאו אבל נתקלנו במקרים כאלו (לשמחתכם הם נדירים). בכתבה הבאה נסביר איך נמנעים ממליץ שחשבתם לחבר, ונותן עליכם המלצה נוראית, ואיך נמנעים ממליץ שגוזל לכם את העובדה מתחת לידיים.