מנהלים - כך תעלו את המוטיבציה של העובדים שלכם
מנהלי עבודה שצריכים לנהל עובדים, וזה לא משנה אם מדובר בכוח אדם גדול או מספר מועט של עובדים, מתמודדים באופן טבעי עם לא מעט אתגרים בנושא הזה. חלוקה נכונה ומסודרת של המטלות, גיוס עובדים, טיפול בפניות של העובדים והכשרה על בסיס קבוע - כל אלו הם רק חלק מהדברים הנדרשים, אך אין ספק כי המשימה של שמירה על המוטיבציה והמורל של העובדים היא אולי המורכבת והחשובה ביותר. על אף שזה מצריך מאיתנו לא מעט צעדים, ברגע שמבינים מה אפשר לעשות כדי לעמוד בזה בהצלחה, זה בהחלט לא מסובך להקפיד על כך, ואת התוצאות אפשר לראות יום יום בשטח. בואו ננסה להבין בדיוק איך עושים את זה נכון.
1. תגרמו לעובדים להאמין בעצמם
כן, גם אם מדובר בעובד שמתקשה ולא מצליח לעמוד במשימות שלו בצורה טובה. בין אם מדובר בעובד חדש שגויס במסגרת הליך גיוס עובדים ובין אם מדובר בעובד ותיק, עובד עם הערכה עצמית נמוכה שלא מאמין בעצמו וביכולותיו הוא עובד שיחוש מרמור ותסכול בשלב הראשון, ועם הזמן המוטיבציה שלו עשויה להידרדר ולהיפגע בצורה משמעותית. לעומת זאת, אם תתנו לו את התחושה שאתם מאמינים בו ונמצאים שם בשבילו גם אם יש קשיים, זה ידרבן אותו להשתפר, להוכיח את עצמו ולהצליח, ולהעלות את תחושת המחויבות והנאמנות שלו עבור העסק.
2. שמרו על שקיפות והוגנות מול העובד
אין גורם משמעותי יותר לפגיעה במוטיבציה מאשר תחושה אצל העובד כי הממונים עליו לא גלויים איתו עד הסוף. הסבירו לעובדים בכל עת מה מצופה מהם, באיזה מצב פיננסי וניהולי נמצאת החברה ובשום אופן אל תנסו להסתיר מהם מידע חשוב שבסופו של דבר יתגלה. דוגמה מצוינת לשקיפות היא של מנהלים המפרסמים אחת לכמה זמן טבלאות שכר כדי להראות לעובדים שהם אכן מקבלים את מה שמגיע להם ולא פחות.
3. צרו סביבת עבודה חיובית ויעילה
תככים, אי נעימויות, צעקות וכעסים - כל אלו מייצרים סביבת עבודה עוינת ולא פורה, כזו שבסופו של דבר תפגע במוטיבציה של העובדים. עליכם להקפיד על סביבת עבודה נעימה, על יחסי עבודה תקינים ועל כך שמקום העבודה הוא סביבה מחבקת ומפרגנת, ולא מנוכר. כל אלו ידרבנו את העובדים ויגרמו להם להיות מאושרים יותר במקום העבודה שלהם.
4. תתנו לעובד תחושת שייכות
אומנם מדובר בקלישאה במידה מסוימת, אבל מקום עבודה שהוא כמו משפחה הוא הדרך הטובה ביותר לשמור על המוטיבציה של העובדים שלכם. זה יכול להיות דרך צ׳ופרים שאתם מביאים להם (נרחיב על כך בהמשך), מיתוג של מקום העבודה, עניין סביר בחיים האישיים ובקשיים שלהם, ותחושה בסיסית שרואים אותם, מעבר לתפוקה הטכנית שהם מספקים למקום העבודה. אל תתנו לעובד להרגיש בורג במערכת, כי הוא יאבד במהירות את המוטיבציה והרצון שלו לתרום וללמוד.
5. אופק תעסוקתי
גם אם עובד מצהיר שאין לו שאיפות להתקדם, נדיר לראות בימינו עובדים שדורכים במקום ונשארים מרוצים ומסופקים. חשוב לאפשר לכל עובד אפיקים להתפתחות מקצועית בתוך מקום העבודה, גם אם מדובר בשינויים קטנים בלבד בכל שלב, במיוחד אם מדובר בעובד חרוץ ומוכשר שמוכיח את עצמו.
6. שכר
אין ספק ששכר הולם הוא חלק מהותי בשמירה על המוטיבציה של העובדים וחשוב לתגמל כל עובד לפי שמה שמגיע לו באמת. כאשר עובד כלשהו נמצא כבר תקופה ומפגין חריצות וכישורים, חשוב לעודד אותו עם העלאה, ועדיף שזה יבוא מכם ככל הניתן.
7. עבודה בצוות
״לא טוב היות האדם לבדו״ הוא משפט שמקבל חשיבות גבוהה למדי במקומות עבודה. עובד שירגיש מבודד ומנותק במהלך שגרת העבודה הוא כזה שיחוש תסכול באופן כמעט בלתי נמנע עם הזמן. על כן, ככל שזה מתאפשר, חשוב ליצור תהליכים של עבודת צוות משותפת, כאשר האינטראקציה והקשרים בין העובדים וגם מולכם המנהלים, תעזור לשמר את המוטיבציה וההתגייסות בטווח הרחוק.
8. ערכו משובים בתדירות גבוהה
בתור מנהלים עליכם להיות ערים ומודעים בכל עת לרחשי ליבם של העובדים שלכם. האם הם מרוצים מהיחס שלכם ושל שאר העובדים, האם העבודה מאתגרת ומעניינת אותם, האם חשים שיש להם אוזן קשבת במידת הצורך. דרך מצוינת ופשוטה לברר את הדברים הללו בדיוק היא להעביר משובים (משהו שניתן לעשות גם באופן אנונימי) ולנתח כך בצורה ברורה ומדויקת את הלך הרוח במקום העבודה.
9. גיבוש עובדים
כאן אנחנו חוזרים לנקודה החשובה של הצורך להראות לעובדים שאנו מעריכים אותם, שאכפת לנו מהם ושהם הרבה יותר מבורג במערכת עבורנו. דרך מצוינת לבטא את הדבר הזה בדיוק היא באמצעות אירועי גיבוש שונים שנפיק עבור העובדים, ומומלץ להקפיד על אלו פעם ברבעון. זה יכול להיות אירוע קטן עם אוכל ושתייה במשרד, אירוע שיא גדול יותר עם יציאה משרדית למסעדה או אטרקציה נחמדה כמו ערב סרט/באולינג/פעילות ODT, ופעם בשנה בהחלט אפשר ומומלץ גם לפרגן לעובדים עם נופש משרדי.
10. הזדהות עם ערכי הליבה של הארגון
לכל עסק, חברה או ארגון מכל סוג שהוא, יש ערכים שמובילים אותם ובשמם הם פועלים. כשמדובר בחברות הייטק למשל, עובדים צריכים להאמין במוצר שאותו הם מפתחים, ואת כל המסרים שהם מעוניינים להעביר אל הלקוחות שלהם. עובד שמזדהה עם ערכים הללו, שמגיע בכל בוקר למקום העבודה מתוך תחושה שהוא עושה שינוי, ולו הקטן ביותר, זה עובד עם מוטיבציה גבוהה הרבה יותר שיעבוד מתוך תחושת שליחות ומסירות אמיתית לתפקיד.
11. זיהוי התנגדויות בקרב העובדים
מספיק שעובד אחד לא מרוצה, מכל סיבה שהיא, מוצדקת או לא, כדי שהפגיעה במוטיבציה ואווירת המיאוס תחלחל אל שאר העובדים ותפגע במוטיבציה הכללית ובתהליכי העבודה. דיברנו על החשיבות של הקשבה לתחושות ולצרכים של העובדים, וכאן עליכם להיות עם היד על הדופק, להבין בדיוק מה מפריע לאי אלו מהעובדים שלכם ולטפל בשורש הבעיה.
12. עוררו השראה בעובדים
״נאה דורש, נאה מקיים״ - עוד אמרה שחוקה וקלישאתית, אך גם במקרה הזה, כשמדובר בשמירה על מוטיבציה של העובדים, פשוט אין נכונה ממנה. אם העובדים רואים שאתם המנהלים לא מסופקים בעצמכם, מפגינים התנגדויות ומתנהלים בצורה חשאית, אין סיבה שלא ינהגו כך בעצמם. במקום להביע תסכול ממשימות וקשיים בעבודה, הראו להם איך מתגברים על אתגרים כאלו. במקום לשמור בבטן דברים שמטרידים אתכם, שתפו אותם באתגרים ועודדו אותם לשתף קשיים בעצמם. ההתנהלות שלכם במקום העבודה בהחלט יכולה לעורר השראה בעובדים ולהעלות את המוטיבציה, ומנגד היא גם יכולה להיות הדבר שיוריד אותה ויפגע בהתגייסות, קחו זאת תמיד בחשבון.
סיכום
אתם יכולים לראות בעצמכם שיש כמה וכמה עקרונות וצעדים חשובים שצריך להקפיד עליהם. אם תעשו זאת, תוכלו להעלות את המוטיבציה של העובדים ולשמור עליה גבוהה לאורך זמן. זכרו שהמפתח הוא קשב ופתיחות לקשיים של העובדים, שקיפות והוגנות מלאה מולם והיכולת לתת להם תחושה שרואים אותם ונמצאים שם עבורם. לאורך זמן, הצעדים החשובים הללו יבואו בהחלט לידי ביטוי בביצועים של החברה.