ללמוד להגיד "לא" כדי לקבל קריירה מאוזנת
האם הסוד להצלחה טמון בהגעה לאפיסת כוחות?
לעתים כדי לשמור על שפיות אנו צריכים לומר בקול רם את המילה - לא.
אבל איך עושים את זה מבלי לפגוע ביחסי עובד-מעביד?
כולם מדברים על איזון בחיים, אם זה בזוגיות, בהוצאות כספיות וגם בקריירה. אבל בכל תחום אחר פרט לקריירה, אנו נמצאים בשליטה מסוימת, אך כאשר מדובר במקום עבודה אנו מוצאים את עצמנו יושבים שעות ארוכות מול משימות בלתי נגמרות ופשוט מסגלים את המצב לאורח חיינו. בסופו של דבר, תחושת התסכול מקננת בתוכנו, אנו מותשים ממקום העבודה והדבר משפיע על מצב הרוח שלנו, על גידול הילדים, הזוגיות וכו'.
לומר "לא" לדברים שאנו מסכימים להם באופן אוטומטי
עם השנים בלי לשים לב רובנו הופכים לעובדים שלא מסוגלים לומר את המילה "לא". עוד ועוד משימות מונחות על שולחננו, ולעתים גם משימות שלא קשורות אלינו כמו לארגן ערב חברה, מתנה לעובד שעוזב, התנדבות למשימות ופעילויות שאינן הכרחיות ועוד.
לעתים עובדים חשים כי החברה תתמוטט בהיעדרם והם חייבים להיות מעורבים בכל דבר. הדבר חמור יותר כאשר מדובר במנהלי צוותים. הם אינם סומכים שהצוות שלהם יבצע משימות בצורה מושלמת בלעדיהם, ואף חוששים שהממונים עליהם לא יעריכו אותם מספיק אם הם לא ייתנו 110% מעצמם.
למה זה קורה? משום שישנם דברים מסוימים שאנו מסכימים להם באופן אוטומטי, והם למעשה אותם דברים שיכולים להביא אותנו למצב של תסכול ולכן זה הזמן המתאים ביותר לומר להם "לא". זכרו כי דווקא סירוב למשימות שאינן קשורות אליכם, יוכל לפנות לכם זמן יקר לטובת טיפול בדברים קריטיים שיוכלו לשפר דווקא את יחסי עובד-מעביד שלכם.
על מה להגיד "לא" בקול רם?
לא לחרוג באופן משמעותי משעות העבודה
קל לומר זאת לעובדי הייטק המתחילים את היום בתשע-עשר בבוקר ואף פעם לא יודעים מתי הוא יסתיים. חשוב להבין שאם נהיה פרודוקטיביים יותר בעבודה ונדע להגיד לא לעוד הפסקת קפה לא מחייבת למשל, או למשימות שלא מקדמות אותנו בעבודה, נוכל לצאת מהעבודה בזמן סביר. בזמן הפנוי תוכלו לחדש כוחות, לפתח תחביב ולהגיע לעבודה רעננים יותר.
תעדוף מיילים חכם
שרשורי המייל בעבודה אינם נגמרים לעתים ואנו מוצאים את עצמנו מבזבזים זמן יקר קוראים ומגיבים על מיילים שייתכן ואינם קשורים אלינו. דעו כי זמן המחשבה על התגובה שלכם למייל, כמו גם ההתכתבות עצמה יכולה לגזול מכם זמן יקר. זה הזמן לתעדף את המיילים נכון ולענות במידי רק לחשובים באמת.
לא חייבים תמיד לקפוץ להתנדב על כל משימה
המשימות הקטנות שאינן קשורות אלינו, דווקא הן גוזלות לנו זמן יקר. וכן, אפשר להגיד בנימוס "אני עסוק כרגע בפרויקט חדש, ולכן לא אוכל לבצע את המשימה בצורה מקצועית". אפשר גם להוסיף (אם מרגישים בנח) "עדיף שאדם פנוי יותר יבצע אותה במקצועיות". הדבר נכון לגבי כל משימה שאינה קשורה אליכם, לתפקיד שלכם או בכלל ללו"ז הצפוף שלכם.
לסיכום, הכל עניין של סדר עדיפויות בחיים. ככל שנלמד לומר "לא" לדברים שאינם רלוונטיים אלינו, כך נוכל לפנות זמן יקר לעצמו ולא להישחק ממקום העבודה. ככל שתדעו לחלק בצורה נכונה את ה100% שלכם מבלי לחרוג ממנו, כך תקבלו קריירה מאוזנת יותר.
בהצלחה חברים!