הכל על הקול: מהפכת ה-Voice בדרך לשנות את חיינו
הקול האנושי הולך לקחת חלק גדול עוד יותר ולעבור מהפכה של ממש, ואליו מצטרפות טכנולוגיות פורצות דרך שיהפכו את חיים שלנו להרבה יותר קלים. אז תכינו את מיתרי הקול, כי הולך להיות מעניין!
הקול האנושי הוא חלק מהותי בתרבות היומיומית שלנו, אבל הוא הולך לקחת חלק גדול עוד יותר ולעבור מהפכה של ממש, ואליו מצטרפות טכנולוגיות פורצות דרך בשילוב רובוטים שיהפכו את חיים שלנו להרבה יותר קלים.
לא מזמן אמאזון פתחו משרדים בתל אביב והסקרנות לקראת המהפכה המתממשת ובאה קרצה לנו, אז יצאנו לבדוק על מה כל המהומה, ואפילו חזרנו עם ספויילר קטן - ההערכות הן שעד שנת 2020 חצי מהחיפושים בגוגל יהיו קוליים, אז תכינו את מיתרי הקול, כי הולך להיות מעניין!
אז נתחיל מהעובדה שכיום כ- 400 מיליון ממכשירי הסמארטפון בעולם מכילים את הטכנולוגיה המופלאה של Voice. באייפון אנו מכירים את סירי, העוזרת הנאמנה שבהחלט ראויה להערצה, אלקסה אף היא אינה נופלת מסירי והיא פרי פיתוח של אמזון המככבת כמעט בכל בית חמישי בארה"ב ואת ה- Voice של גוגל, ווייז ועוד אפליקציות נוספות. רק נזכיר שהטכנולוגיה מתחברת לבתים חכמים ומאפשרת לדיירים לבקש מגברת אלקסה להכין להם קפה, להדליק את הדוד ואפילו להזמין פיצה.
אז נתחיל מהעובדה שכיום כ- 400 מיליון ממכשירי הסמארטפון בעולם מכילים את הטכנולוגיה המופלאה של Voice. באייפון אנו מכירים את סירי, העוזרת הנאמנה שבהחלט ראויה להערצה, אלקסה אף היא אינה נופלת מסירי והיא פרי פיתוח של אמזון המככבת כמעט בכל בית חמישי בארה"ב ואת ה- Voice של גוגל, ווייז ועוד אפליקציות נוספות. רק נזכיר שהטכנולוגיה מתחברת לבתים חכמים ומאפשרת לדיירים לבקש מגברת אלקסה להכין להם קפה, להדליק את הדוד ואפילו להזמין פיצה.
אז מה באמת משתמשים מחפשים דרך חיפוש קולי?
על פי נתוני גוגל, כיום כ- 20% מהחיפושים בעולם נעשים בעזרת חיפוש קולי, ועד שנת 2020 הנתונים יעלו ל – 50%. גוגל גם הודיעה לאחרונה על יכולות SEO של קול. הפרטים הידועים לנו כרגע, הם שניתן יהיה להכניס קוד שיתאנדקס בגוגל ויאפשר להשתמש בחיפוש הקולי. מידע נוסף שגוגל שחררה לאחרונה הוא החיפוש הפופולרי "איפה לקנות" שגדל בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, ולכן סביר להניח שאנשים מחפשים לקנות דברים על בסיס המיקום שלהם.
גם עוזר וגם חבר
כיום כ- 41% מהמשתמשים במערכות Voice מתייחסים לחיפוש הקולי כחבר. הקול מייצר חיבור רגשי למותג, ואף מחקרים של M.I.T מראים שלמרות שאדם מזהה שמדובר ברובוט הוא נקשר אליו רגשית. בעתיד נראה סיוע קולי ברשתות קמעונאיות כמו חנויות אונליין, שיסייעו בחיפוש ויעשו לנו חוויית קניה ייחודית ומהירה. אך זה לא יעצור רק בזה. תחשבו שרוב החיפושים והפעולות באתרים ובאפליקציות יהיו באמצעות הקול. מה שיפנה לנו הרבה מאד זמן, ויאפשר לנו לבצע פעולות שונות תוך כדי, מבלי להיות מוגבלים בתנועה או במבט.
ובצדה גם יתרונות
מעבר לחיבור האנושי עם מערכות ה- Voice מדובר על יתרונות מובהקים נוספים כמו מחויבות חיפוש גבוהה מצד המשתמשים, אין פרסומות והפרעות בעת החיפוש ולכן המשתמש נמצא בפוקוס מלא, מערכות ה-Voice מאפשרות אינטראקציה פיזית, אלכסה ועוזרות נוספות אחרות כבר מוכיחות את עצמן כידידותיות לילדים עם מגוון משחקים ואופציות למידה. גם בארץ החלו בפיילוט לשילוב אלכסה בשיעורים שונים שיוצרים למידה קבוצתית חווייתית ואינטרקטיבית. המשתמש אינו מוגבל עם הידיים ומתאפשר לו לבצע פעולות נוספות ואף לבצע חיפוש ופעולות בזמן נהיגה. בנוסף, מערכות Voice יוכלו לסייע לבעלי מוגבלויות שונות לשפר ולהקל על פעולות יום יומיות.
חישוב מסלול קריירה מחדש?
מהפכת ה-Voice מביאה ותביא בצדה גם לא מעט תפקידים חדשים והתמחויות בעולם ההייטק, מנינו עבורכם כמה מהם;
מאפיין חוויה קולית – תפקיד חדש שנולד עקב המהפכה, כאשר המאפיין יהיה אחראי יחד עם מנהל המוצר על בחירת הטון של העוזר הקולי, השפה, המין ועוד.
מהנדסי מכונות – שיהיו אחראיים על התכנון, פיתוח, ייצור ותחזוקה של מערכות Voice מתקדמות לשימוש ביתי/ תעשייתי
מהנדסי חומרה - שיתמודדו עם טכנולוגיות מתקדמות לביטול רעשים. בנוסף, יהיה על המהנדסים לפתח או להצליב אנשי קשר נוספים שיבצעו פקודות קוליות במקום המשתמש, או יחד איתו.
מפתחי תוכנה – פיתוח מיומנויות חדשות ושדרוג הקיימות. פיתוח ושילוב פיצ'רים עם טכנולוגיות IOT, ו-AR
Data Scientists – חקר Voice Recognition לזהות משתמשים שונים, להבין מי יכול לעשות ומה מבחינת הרשאות, זיהוי סלנג, מבטאים ועוד.
מומחי סייבר – פיתוח מערך "סייבר" לתחום ה- Voice, יכול להיות מאוד רלוונטי. לדוגמה, אם נשנה את טביעת האצבע ל'טביעת' קול, נוכל לבצע פעולות רגישות שונות, ולכן נדרש פיתוח של סייבר כדי למנוע זיופים.
מנתחי מערכות – סביר להניח שניתן יהיה להטמיע את פיצ'ר ה- Voice במערכת CRM/ERP מובנות, ולכן יאלצו לגייס מנתחי מערכות שזאת תהיה ההתמחות שלהם. מנתחי המערכות יצטרכו לדעת כיצד להטמיע את הפיצ'ר לתוך מערכת קיימת, ממש בדומה לוואטסאפ שנכנס כפיצ'ר לתוך מערכות ה- CRM השונות.