מה לובשים ביום הראשון לעבודה
לבוש הוא משהו, שמאז קדמת דנא הגדיר אותנו ואת מי שאנחנו שואפים להיות. לכן חשוב לדעת מה ללבוש לעבודה, כדי לא לשדר מסר לא נכון
בכל הנוגע ללבוש, תעשיית ההייטק הישראלית היא תמהיל מאוד מעניין – מחד, השכר הממוצע בתעשייה הוא כזה, שלפחות תיאורטית, הוא אמור לאפשר להייטקיסטים להתלבש במותגים יוקרתיים. מאידך, יש חברות הייטק, שאם תכנסו לאחד מהמשרדים שלהן באקראיות, ותבדקו את מחירם הכולל של כל הבגדים על כל האנשים הנוכחים בחדר, תגיעו לאיזור ה-420 ₪, שבמקרה, זו התוצאה שמקבלים כשמכפילים ב-10 את התשובה לחיים, ליקום ובכלל. זה לא מקרי ומיד נסביר למה.
מה לובשים לעבודה ביום הראשון
הדרך הטובה ביותר לדעת מה ללבוש לעבודה ביום הראשון, היא להגיע למשרד לבוש איך שבא לכם, ולגלות אם צדקתם. זו דרך מאוד לא מומלצת, מן הסתם, אלא אם מאוד מתחשק לכם להירשם בזיכרון הקולקטיבי של הקולגות שלכם כ-"אלו שממש חשוב להם להראות שונים מכל השאר". יש דרך אחרת, היא אולי קצת פחות מוכרת, אבל היא הרבה יותר וודאית, והיא נחלקת לשניים:
- כשאתם מגיעים לשלבי הראיון הסופיים בחברה, ויודעים שאתם עומדים לחתום בה, נסו להתרשם מסוג הלבוש של העובדים שחולפים על פניכם, זכרו זאת, והתלבשו כמותם.
- כשאתם מרימים טלפון למנהל שלכם, כדי לשאול אותו מתי להגיע ביום הראשון לעבודה (למה חשוב לשאול? קיראו), שאלו אותו אם יש קוד לבוש מסויים בחברה, ומה מצופה מכם ללבוש.
הארון מלא ואין לך מה ללבוש? צפי בסרטון!
מעט ניחוש מושכל, מעט רגישות
גם אם לא זכרתם להסתכל על העובדים שחלפו בסך, כשחיכיתם שאנשי ה-HR יקראו לכם לחתום על חוזה ההעסקה, וגם אם שכחתם להתקשר למנהל לשאול, עדיין, סיכוי סביר שתוכלו לנחש מה ללבוש, בלי לגרום לעצמכם למבוכה קולוסאלית, אם תעברו על הכללים הפשוטים הבאים:
הייטקיסטים – בכל הנוגע לאנשים שמפתחים תוכנה, מייצרים שבבים, או מתנועעים בלאות ובחוסר חשק מופגן בין המסופים השונים בחברה, כי שוב אחד העובדים שכח את קוד הכניסה לתוכנה האירגונית, הלבוש הוא לרוב לבוש לא מהודר מדי. כל מכנסיים פשוטים (החל מדגמ"ח אלגנטי וכלה בג'ינס) וחולצה מכופתרת (או חצי מכופתרת, דוגמת פולו) יתאימו ליום הראשון. בלא מעט חברות תגלו שאפילו לבוש כזה הוא מהודר מדי, ותוכלו להגיע, כבר ביום השני, עם הקרוקס האהובים וחלוק הרחצה. הם ישתלבו יופי עם מגש הפיצה שתזמינו באיזור 20:00 בערב, כי מועד שחרור הגרסא מתקרב.
אנשי מכירות – הכלל גם פה הוא פשוט: אם אתם נפגשים עם לקוחות, סביר להניח שתצטרכו לבוא עטויים במכנסיים אלגנטיים, ובחולצה מכופתרת מלאה (לא פולו). רצוי שתשאירו את נעלי הספורט במגירתן, ותנעלו משהו שמשדר מעט פחות מוכנות להשתתף בטריאתלון, ויותר "אני מסוגל לזוז בגדול, אבל לא יותר מדי".
אם אתם אנשי שיווק ומכירות טלפוניים, והלקוחות שלכם שומעים אתכם, אבל רשאים לדמיין איך אתם נראים, חזרו לסעיף של ההייטקיסטים. ביום הראשון בואו סמי-מהודרים, וביום השני הגיעו כמו ששאר האנשים במשרד הגיעו.
אנשי שיווק – עולם השיווק (עליו גם אני נמנה, לכן מותר לי לצחוק עלינו) הוא זה שהמציא את האמרה ש"קודם כל העין רואה, ורק אחר כך הלשון טועמת" ולכן, אין זה מפתיע שהמחלקה שתנצח כמעט תמיד בתחרות "הכי מתלבשת, הכי נוצצת, והכי לא ברור למה אנחנו משלמים לה", זו מחלקת השיווק. כבני אנוש המודעים לרושם שמראה יוצר, העובדים במחלקה הזו יתלבשו כאילו גזרתם אותם מתוך ז'ורנל אופנה. אם אתם אוהבים להשקיע בלבוש שלכם, לכו לעבוד בשיווק, וכך תוכלו לשלב את ההנאה שבלעמוד שעות מול הארון בכל בוקר, עם הקריירה המקצועית שלכם.
אנשי הניהול – אם אתם הולכים לנהל צוות או מחלקה, הגיעו תמיד בלבוש מהודק (חולצה מכופתרת ומכנסיים אלגנטיים) ביום הראשון. לכל חברה יש מדיניות שונה לגבי איך היא רואה את אנשי הניהול שלה. חלק מהחברות יצפו שתתנו דוגמא, ולחלק מהחברות לא באמת אכפת, כל עוד הצוות שלכם יספק את התפוקה שהוא מצופה לספק. סוג החברה, כאמור, מאוד משנה, וזה גם במקרה הסעיף הבא שלנו:
סוג החברה – חברות בינלאומיות (מילת המפתח היא corporate) עשויות לדרוש קוד לבוש מסויים. לתוך החברות הללו נכנסות חברות כמו אינטל, IBM, SAP ואחרות. מנגד, חברות ישראליות, חברות קטנות וסטארט-אפים שמתהדרים בשם התואר "צעירים" או "דינאמים", ישמחו שתבואו לבושים בבוקר, זה הכול. איך לבושים, זה כבר נתון לבחירתכם.
ולבסוף, מה לא ללבוש
תחת סעיף זה יש כלל אחד, שהוא נכון מאוד כמעט תמיד, לא משנה באיזו חברה אתם עובדים, מה התפקיד שלכם, ומהו מינכם – אל תבואו לבושים חשוף מדי. בשיחה בארבע עיניים, לא מעט הייטקיסטים (והייטקיסטיות) יודו שהם פשוט לא מסוגלים להתרכז כשבמשרד שלהם יושב/ת בחור/ה מושכ/ת בלבוש חשוף. רובם לא יעזו להודות בכך בקול, ורובם המוחלט לא יעזו להגיד לו/ה משהו, אבל לחלק לא קטן מהם זה יפריע לעבוד. כששאלתי את חלקם האם עצם החשיפה מפריעה להם, הם ענו בכנות שזה פחות בשל האיברים החשופים, ויותר בשל העובדה שהאיברים החשופים מזכירים להם שהרבה לפני שאתם קולגות במשרד, אתם בני אדם מהמין המושך, ושעצם העובדה הזו מקשה לשמור על אובייקטיביות ועל קורקטיות, ועשויה להכניס שיקולים זרים להחלטות מקצועיות.
גם הגברים וגם הנשים איתם דיברתי על הנושא, ללא הבדלי גיל, דת (כן, גם לחילוניים גמורים זה הפריע) או תרבות, ציינו שלמשרד ראוי לבוא לבושים בצורה מהוגנת – אחרי הכול, זהו מקום עבודה, לא אולם אירועים. ההערה הזו אמורה גם ל-"אינסטלטורים" מבינכם, שנוהגים ללבוש תחתונים עם גומי חלש.