איך עוברים ראיון עבודה מקצועי - חלק א'
גם שועלי קרבות וותיקים מתרגשים בראיון העבודה המקצועי, אבל אם תגיעו אליו מוכנים, אתם יכולים להיות בטוחים ב-95% שתעברו אותו ללא קושי רב. איך עושים את זה ולמה להתכונן, ברשומה הבאה
קורות חיים למדנו לכתוב. לאן, מתי וכמה לשלוח אותם, גם כן למדנו. בהנחה שעקבתם אחר המדריך עד פה, סביר להניח שאם תכתבו קורות חיים כמו שצריך, ותשלחו אותם למשרות הנכונות, די מהר יזמנו אתכם לראיון (ואם לא מזמנים אתכם לראיון, מומלץ לחזור על המדריך ולבדוק מה לא עשיתם נכון). הסידרה הנוכחית במדריך תעסוק בראיונות עבודה מקצועיים; איך מתכוננים להם, מה לובשים, מה לא אומרים, מה כן אומרים, מה אפשר לומר אבל רצוי שלא, ומה רצוי לומר אבל אפשר שלא, וגם, מה קורה אם שעה לפני הראיון אתם מגלים שלא תוכלו להגיע. התכוננו במורא ובנשימה עתוקה!
קשה באימונים, קל בראיון
מהנדסים וותיקים, כאלו שכבר היו בראיון אחד או שניים במהלך הקריירה שלהם, יודעים שבשביל לעבור ראיון צריך לאסוף מודיעין, ולהתכונן ממש כמו לפני היציאה לשדה הקרב. לעומתם, מהנדסים צעירים או בוגרים לאחר התואר, לא תמיד יודעים שצריך להתכונן לראיון העבודה בשביל לצלוח אותו. הם מניחים שמאחר שהם רק סיימו את התואר, החומר עדיין יושב אצלם טרי בראש, ובגלל שהם בוגרים עם ממוצע מעולה, ממוסד מעולה, לבטח יחטפו אותם גם אם הם לא לגמרי סגורים על איך נראית פקודה ב-JAVA. כדי להכין את עצמכם לראיון העבודה, אתם צריכים לברר שלושה נושאים, ואלו הם:
- הכירו את החברה
- הכינו את עצמכם לראיונות
- דעו מה אתם שווים ומה מצב השוק
למה כל אחד מהם חשובים? הנה ההסבר.
אני לא מכיר אתכם מאיזשהו מקום?
בשביל להצליח בראיון, הדבר הראשון שחשוב לעשות זה להכיר את החברה, ואיך מכירים חברה, אתם שואלים בוודאי? ובכן, אפשר לחצות את הכביש, לנקוש לה בדלת, אוחזים בסלסילת פירות העונה, עם חיוך מרידול, ולציין "היי, אני השכן ממול, קפצתי להגיד שלום ולהכיר אותך", אבל סביר להניח שהזריזות בה תושלכו לרחוב על ידי הגברתן המריר שעומד בכניסה, תוכיח שמהירות האור היא עניין יחסי. בטרם הצטיידתם בסלסלה, והלבנתם שיניים, חברות ניתן להכיר בשלושה אופנים שונים:
- באינטרנט
- על ידי חברים שעובדים בחברה
- בפורומים שמיועדים להייטק
רגלו אחריה ללא כל בושה, בעזרת המרשתת
מאז המצאת המרשתת (אינטרנט בעברית), החיים הפכו לקלים נורא. אם בעבר, בשביל להכיר חברה, נאלצתם לעשות מנוי על גלובס או לרכוש מידע מחברת "יפעת", הרי שכיום כל מה שנדרש מכם הוא לחפש את אתר הבית של החברה לה זומנתם לראיון, ולקרוא עליה. הנה פירוט של הדברים שחשוב לכם לדעת על החברה:
- פרטים "אישיים" על החברה - מתי היא הוקמה, באיזה שלב היא נמצאת (סטארט-אפ? גיוס? יש מוצר? האם יש לקוחות?), כמה עובדים יש בה, איפה ממוקמים הסניפים שלה, ומי הבעלים והמנכ"לים.
- פרטים מקצועיים – מהו המוצר, באיזה תחום הוא עוסק, האם לחברה יש עוד מוצרים, מיהם לקוחותיה של החברה? היכן בעולם הם ממוקמים?
- פרטים על התפקיד שלכם – באילו טכנולוגיות החברה מפתחת, על אילו פלטפורמות, באילו שפות, מול אילו מאגרי מידע וכו'.
הנתונים בסעיפים א-ב יגרמו לכם להראות מועמדים נלהבים ורציניים ("או כן, קראתי שאתם מפתחים מוצר WEB שהטכנולוגיה שלו נרכשה על ידי מיקרוסופט בשנת 2010, ושיש לכם סניף נוסף של מו"פ בגיברלטר"), ושעשיתם עבודת הכנה לראיון, והנתונים בסעיף ג' יסייעו לכם להתכונן לראיון המקצועי.
דברו עם עובדי החברה בהווה ובעבר
לאחר שגמרתם לבלוש אחר החברה במרשתת, אתם יכולים להתחיל ולהציק לעובדי החברה: עובדי החברה יכולים לספר לכם דברים שתתקשו לגלות על החברה באינטרנט. הם יוכלו לספר לכם על תרבות העבודה במשרד, למשל איך נהוג להתלבש, באילו שעות נהוג להגיע, כמה שעות *באמת* עובדים שם כל יום, האם האווירה חברותית או לחוצה, האם ההיררכיה הדוקה, או שאפשר להכנס למשרד של המנכ"ל, לשפוך לו קפה על השטיח, ולהשתמש באינצידנט המתוסרט הזה, בשביל לפתח שיחה על העלאה במשכורת וכו'. הם גם יוכלו לספק לכם מידע בסיסי על המשכורת הנהוגה בחברה, אם תהיו נחמדים. איך מגיעים לעובדים של החברה? דרך לינקדאין. נכון, גם לינקדאין נמצאת באינטרנט, אבל זה אינטרנט אחר לגמרי.
בררו על החברה בפורומים של הייטק
המקום האחרון בו אתם צריכים לברר על החברה הוא פורומים מקצועיים, שגם הם נמצאים באינטרנט אמנם, אבל הם מאפשרים הצצה אחרת על חברות. היתרון בפורומים הוא יתרון האנונימיות. נדיר שאנשים משתמשים בשמותיהם האמיתיים בפורום, והדמות שהם יצרו להם מאפשרת להם לחוש בנוח, ולספר לכם בדיוק את דעתם האמיתית. אם תכנסו לפורום רלוונטי למקצוע שלכם (למשל "פורום עבודה בהייטק" בתפוז), ותציבו שם שאלה בסגנון "היי, מתראיין בחברת X ורוצה מידע עליה", אתם תתפלאו לגלות כמה נתונים שלא הייתם יכולים למצוא בשום מקום אחר, תקבלו שם. אנשים יספרו לכם על החברה עצמה, על תרבות העבודה בה, אבל גם על דברים חיוביים או שליליים שהם נתקלו בהם במסגרת עבודתם בחברה. יש חברות, למשל, שקנו להן שם לא טוב לאורך השנים, מכל מני סיבות, וחברי הפורום ישמחו לשתף אתכם בזה, ומנגד, יש חברות שקנו להן שם מאוד טוב לאורך השנים, וכדאי שתדעו גם את זה, כדי שתוכלו להלחם על התפקיד בשיניים חשופות, ובטפרים שלופים!
ואחרי שתאספו את כל הידע על החברה, תוכלו לעבור לשלב הבא בהכנה לראיון: להתכונן לראיון המקצועי עצמו. על החלק הזה נדבר ברשומה הבאה.