צריך לצלצל פעמיים - האם לצלצל לחברה לאחר ראיון?

הופיע לראשונה ב-Ynet

קרוב לוודאי שהסיטואציה הבאה תשמע לכם מוכרת – אתם יוצאים מראיון עבודה בתחושה טובה. הלך לכם בסדר גמור, המראיין ואתם החלפתם חיוכים, בדיחה או שתיים, ובאמת הרגשתם שהכול זרם טוב. הוא כמובן הוסיף את המשפט שכולנו נורא אוהבים לשמוע "אנחנו נראיין עוד מועמדים, ונחזיר לכם תשובה", ואז טרק בנימוס את הדלת מאחורי גבכם.

אתם חוזרים הביתה, מטפסים לבוידעם ומאתרים שם שק שינה מאובק מהמילואים האחרונים (או ממחאת האוהלים), פורשים אותו ליד הטלפון ו-מ-ח-כ-י-ם. עוברות חמש דקות שלמות, והמכשיר דומם. שעה וכלום. כעבור כמה שעות אתם כבר ממש זעים בחוסר נוחות, וכשחולפים להם יומיים, אתם מפתחים נהמה לא לחלוטין נהירה בכל פעם שמישהו מבני הבית מתקרב לטלפון, משהו, שאם ניתן היה לבטא אותו בשפה אנושית כלשהי, היה פוקד: "הנח את השפופרת, אם אתה לא רוצה להיות גידם". אם אתם מהנהנים לעצמכם ונזכרים בתסכול בסיטואציה דומה, כדאי שתדעו – כל זה לחלוטין מיותר!

יוזמות לא קורות רק בז'נווה

לפני שאסביר מה חשוב לעשות כדי שלא תאלצו לחכות לתשובה שבוששת לבוא, ראוי להסביר למה תשובות בוששות לבוא; ראיונות עבודה הם תהליכים ממושכים שלוקחים זמן, ויש בהם לא מעט בל"תמים. רוב תהליכי הגיוס הם מרובי שלבים וכוללים דברים כמו "ראיון מקצועי", ו-"ראיון משאבי אנוש", ולעיתים גם "ראיון עם ההוא שיושב בקומה הכי גבוהה בבניין ומתעקש לראיין כל עובד חדש בחברה, גם אם זה לתפקיד שמרוקן מאפרות בלובי". מספיק שאחד מהמראיינים הללו בחופשה, בשביל שכל התהליך יתקע וייעצר.

לא פעם, עם זאת, התהליך נתקע שלא באשמת החברה - לעיתים לחברה יש מועמד אחד מוביל, שהחברה ממש מעוניינת בו, ושמתראיין בעוד מספר חברות במקביל. הוא הבטיח לחברה להחזיר לה תשובה כמובן, אבל לא אצה לו הדרך. מצד אחד, החברה רוצה לשחרר את כל המועמדים האחרים, ולהגיד להם "זה לא אתם, זו אני", אבל מצד שני, היא לא יכולה להסתכן בכך בלי לדעת שהמועמד אליו היא נושאת עיניה, יחזיר לה תשובה חיובית. לכן, בסיטואציות כאלו החברה לא תיתן לכם תשובה, עד שהיא תשמע מאותו מועמד מה הוא החליט, ועד אז, גם אתם תישארו תלויים באוויר.

לשתי הסיטואציות הללו צריך להוסיף את העובדה שחלק מהחברות לא מחזירות תשובה כשהתשובה שלילית, ומצלצלות רק אם הן מעוניינות בכם, אבל כל חוסר הוודאות הזו יכול להימנע אם תדאגו ליזום:

  • בסוף כל ראיון, שאלו את המראיין תוך כמה זמן עליכם לצפות לתשובה, מיהו איש הקשר בחברה איתו אפשר לדבר, ומהו מספר הטלפון הישיר שלו. רצוי שאיש הקשר שלכם יהיה אדם טכני, כדי שבמידה ולא עברתם את הראיון, הוא יוכל להסביר לכם למה לא עברתם את הראיון. זה לא ישנה את רוע הגזירה, אבל לפחות תוכלו לדעת על אילו טעויות לא לחזור בראיונות הבאים.
  • עבר שבוע וטרם חזרו אליכם? הרימו טלפון ושאלו את איש הקשר מהי התשובה. אם אתם חוששים שזה יגרום לכם להישמע נואשים, אתם מוזמנים לציין שיש חברות אחרות בהן אתם נמצאים בשלבים מתקדמים, ושלכן אתם מתקשרים.
  • אם הופניתם לחברה דרך חברת ההשמה, הרימו טלפון ליועצת ההשמה שמטפלת בכם ותנו לה לזרז את התהליך בשמכם, מול חברת ההייטק. ככה תוכלו לחסוך לעצמכם את החשש שתשמעו נואשים. כך גם תוכלו לדעת בסוף הראיון, האם החברה התלהבה מכם, מה היא חשבה על השכר שביקשתם, והאם היא מראיינת מועמדים נוספים, או שאתם המועמדים בהם היא הכי מעוניינת, מידע שערכו לא יסולא בפז.


דילמת האסיר בגרסת הגיוס

לא מעט מחפשי עבודה חוששים להישמע נואשים, ופועלים על פי כלל ה-"לא חזרו כעבור שבוע, סימן שהתשובה שלילית", אבל המשחק החשיבתי הבא, שמבוסס על דילמת האסיר, עשוי להבהיר כמה זו טעות - נניח לרגע שיצאתם מראיון, עבר שבוע, ואתם תוהים אם להתקשר או לא:

אפשרות 1: נכשלתם בראיון אבל אתם בוחרים להתקשר. ההתקשרות לא תשנה את רוע הגזירה. בין אם תתקשרו ובין אם לאו, עדיין נכשלתם בראיון, אבל לפחות תדעו את זה. מסקנה: עדיף להתקשר.

אפשרות 2: נכשלתם בראיון ואתם בוחרים לא להתקשר. לא תדעו תשובה וודאית. מסקנה: עדיף להתקשר.

אפשרות 3: נכשלתם בראיון, התקשרתם, הסברתם כמה דברים והצלחתם לשכנע את המראיין לתת לכם הזדמנות נוספת. האופציה הזו נדירה יותר אבל היא אפשרית. מסקנה: עדיף להתקשר.

אפשרות 4: לא נכשלתם בראיון, אבל המראיין אומר לכם שהחברה טרם הגיעה להחלטה. דעו לכם שלא פעם, עצם זה שהתקשרתם בשלב שכזה, עשוי לגרום לחברה להבין שאתם מעוניינים, והיא עשויה להחליט ללכת עליכם רק בגלל זה, ואני אומר את זה מניסיון אישי – ככה בדיוק אני עשיתי, כשהתראיינתי ב"דיאלוג", וזה היה אחד הדברים שהכריע את הכף. מסקנה: עדיף להתקשר.

אפשרות 5: לא נכשלתם בראיון, אבל החברה עוד לא הגיעה להחלטה. אם תתקשרו, יתכן שתשמעו נואשים והחברה תחליט לוותר עליכם. מסקנה: עדיף לא להתקשר.

ב-4 מתוך חמש האופציות (80%), ראינו שמשתלם לכם להתקשר. רק אופציה אחת הראתה שיש אפשרות מסויימת שהטלפון שלכם יגרום לכם להיפסל, אבל גם אז, רק אם תיצרו את הרושם שאתם נואשים, וקל להתחמק מיצירת הרושם הזה. לכן, אם עבר יותר משבוע (אלא אם ציינו בפניכם שלחברה יקח יותר זמן להגיע להחלטה) מרגע שעברתם את הראיון, התקשרו. אימרו את שמכם, ואצל מי עברתם את הראיון, ובקשו לדעת אם החברה כבר הגיעה להחלטה לגביכם, מכיוון שאתם מנהלים תהליך מקביל במספר חברות נוספות. כך גם לא תשמעו נואשים. אם הופניתם למשרת הייטק על ידי חברת ההשמה (איזה כייף לכם), צלצלו מיד בתום הראיון ליועצת ההשמה שמטפלת בכם. עדכנו אותה שעברתם ראיון, ובקשו שהיא תברר מול החברה איך התרשמו מכם, והאם הצעת המחיר שביקשתם היא סבירה. היא תברר מול החברה ותחזיר לכם פידבק ברגע שתהיה לה תשובה.