איך עוברים ראיון עבודה מקצועי - חלק ב'
לראיון המקצועי צריכים להתכונן כמו שמתכוננים לקרב, וחשוב להגיע אליו מוכנים. בחלק הראשון הסברנו לכם מה לברר על החברה, ובחלק השני נסביר מה ישאלו אתכם בראיון עצמו
בכתבה הקודמת הסברנו לכם מה חשוב לדעת על החברה אליה אתם הולכים להתראיין, וגם איך לברר את זה. מה שגיליתם כשחקרתם על החברה, יעזור לכם להתכונן לחלק הבא: הראיון המקצועי. לפני שנסביר מה ולמה, חשוב לנו להגיד משהו, כדי שזה יהיה לגמרי ברור: אתם הולכים להתכונן לפני שאתם מגיעים לראיון המקצועי, גם אם יש לכם שש שנות ניסיון בפיתוח, ואתם יודעים למלמל את שורות הקוד של השפה בה אתם מפתחים, מתוך שינה, כדאי שתחזרו על הבסיס. למה? כי אתם הולכים להתחרות בראיון הזה, מול אנשים כמוכם בדיוק, עם X שנות ניסיון, שיודעים פחות או יותר את מה שאתם יודעים, ועשו פחות או יותר את מה שאתם עשיתם, ולכן חשוב שתהיו מעט יותר טובים מהם, כדי שהעבודה הזו תהיה, בסופו של דבר שלכם!
איך יודעים מה ללמוד?
בכתבה הקודמת חקרנו על החברה (בעזרת חיפוש באינטרנט), גילינו איזה מוצר היא מייצרת (נניח לשם הדוגמא שזה מוצר WEB), ובאחד הפורומים ששאלנו (הסברנו גם על זה), אחד האנשים ענה לנו שהוא עבד שם, ושהמוצר מפותח ב-PHP בצד השרת, אבל שהוא מכיר את התפקיד שאתם מועמדים לו, ושזה כולל גם פיתוח לצד הלקוח. בבקשה. יש לכם את רוב הנתונים להם אתם זקוקים!
מבחינת "החומר שאני חייב בוודאות גמורה לחזור עליו, או לפחות להכיר על בוריו" זה החומר בדיוק. אתם צריכים להיות מסוגלים לענות על שאלות שנוגעות לשפת PHP, ורצוי לרענן גם את כל מה שקשור ל-HTML, JavaScript ו-CSS, בשביל שאם ישאלו אתכם על פיתוח לצד הלקוח, לא תבהו בהם בעיני עגל, ותמלמלו: אממ...אמממ...עבדתי אחרי הצבא בשירות לקוחות. זה זה, נכון?
הדבר הבא שאנחנו ממליצים לכם לעשותו, הוא ללמוד קצת על המוצרים שהחברה מייצרת, ועל השגייה בתקופה האחרונה, אם זה אפשרי. למשל אם גיליתם שהחברה הציגה את הטכנולוגיה שלה בכנס חשוב כלשהו, ממש לאחרונה, זה יכול להראות שעשיתם את המחקר שלכם כמו שצריך, אם תזכירו את זה כשישאלו אתכם "אז מה אתה יודע על החברה שלנו?".
אם החברה מייצרת אפליקציית מובייל, למשל, הורידו אותה למכשיר שלכם, השתעשעו בה, ונסו לחשוב מה הייתם משנים בה. להגיע לראיון עבודה ולציין "כן, אני מכיר את האפליקציה שלכם, יש לי אותה על המכשיר אפילו", יגרום לזה שמראיין אתכם להתרשם מההשקעה שלכם בהכרת מוצרי החברה. אם הדברים הללו נראים לכם כמו הגזמה, קחו בחשבון שמראיינים אוהבים אנשים שמראים עניין ויוזמה, ומניחים שהעניין והיוזמה הללו הם תכונות אופי שטבועות בכם.
מה בודקים בראיון המקצועי?
הראיון המקצועי לא בודק רק את הידע שלכם, אלא גם את האופי שלכם כעובדים. אז נכון, את האופי שלכם יבדקו בצורה מדוקדקת בראיון של משאבי האנוש [שמכונה בשפת ההייטקיסטים "הראיון עם סיגי"...אם תרצו הסבר למה זה נקרא ככה, תגידו], אבל גם המהנדס שיראיין אתכם בראיון המקצועי, יבדוק את האופי שלכם, הגם שבצורה מעט שונה.
החלק הזה של הראיון יראה כמו שיחה קולחת, אבל המהות שלו היא לא להביע בכם עניין, כמו לבדוק אלו סוג עובדים אתם. המהנדס למשל, עשוי להגיד לכם "ספרו לי קצת על המוצר של החברה האחרונה בה עבדתם", וימשיך ב-"ומה היה החלק שלכם בפיתוח?". הוא ישאל אתכם גם על חלקים שלא אתם פיתחת במכוון, כדי לנסות ולהבין כמה טרחתם להכיר חלקים שונים של הפיתוח, והאם אתם "ראש גדול" – כזה ששואל, ובודק ומסתקרן גם מאספקטים שלא אתם מפתחים – או שאתם ראש מאוד קטן – כזה שעושה רק את מה שנתנו לו לעשות, ולא מנסה להבין את התמונה הגדולה של המוצר ופיתוח המערכת.
למרות שהחלק הזה יהיה שיחתי, אל תזלזלו בו. לימדו את המוצר שאתם מפתחים כרגע, ואל תסתפקו בתשובות כמו "את החלק הזה לא אני פיתחתי...אין לי מושג מה קורה בו". זוהי תשובה נוראית לתת, והיא עשויה לגרום למראיין לגבש דעה שלילית עליכם, עוד לפני שיגיע החלק המקצועי של הראיון.
כן, זה יופיע בבחינה
המבחן המקצועי יכיל מספר סוגים שונים של מבחנים, והוא משתנה מחברה לחברה, ואפילו ממראיין למראיין באותה החברה. החלקים האפשריים, שלא בהכרח כולם יופיע בראיון שתעברו, הם:
- שאלות בעל-פה – כפי שהסברנו קודם, החלק הזה יכלול שאלות על "מה עשיתם בעבודה קודמת", וכפי שציינו, מטרת השאלות הללו היא גם להבין עד כמה התפקיד הקודם שלכם דמה לתפקיד שאתם אמורים לעשות, אבל גם אילו סוג עובדים הייתם: ראש קטן שמתעסק רק בפיצ'ר שהוא מפתח, או ראש גדול שמנסה להבין מה המערכת כולה עושה, איך הארכיטקטורה שלה בנויה, ולמה היא דווקא בנויה ככה ולא אחרת?
- מבחן בכתב – החלק הזה עשוי להתבצע על גבי מחשב, או על גבי דף. יתכן שיאפשרו לכם להשתמש בגוגל, ויתכן שיצפו מכם לענות מהזיכרון בלבד. החלק הזה ידמה את העבודה היומיומית שלכם, ויכלול משימות שתצטרכו לבצע במסגרת העבודה, למשל, כתיבת קוד. זהו החלק המשמעותי ביותר, כי הוא החלק שבודק חד וחלק אם הידע שלכם מספיק לביצוע התפקיד, ולכן, חשוב להתכונן לו (וכבר הסברנו איך למעלה).
- מבחן אמריקאי – החלק הזה יכיל שאלות אמריקאיות, שיבחנו את הידע שלכם, אבל לא את יכולת כתיבת הקוד שלכם.
- לא פעם, המראיין ישאר בחדר כשתפתרו את המבחן, ויבקש לשמוע מה אתם עושים, ולמה בחרתם דווקא בדרך הזו, כדי לראות את קו המחשבה שלכם, ואיך אתם מתמודדים עם בעיות. ומה קורה אם לא יודעים את התשובה לאחת השאלות?
בלאק-אאוט, חוסר ידע, אין לי אוויר
לפעמים, גם כשהתכוננתם כנון-וחזור, ואתם יודעים פחות או יותר את כל מה שאפשר לדעת, מגיעה שאלה שמותירה אתכם פעורי פה. אתם מנסים לחשוב, אבל אין שום תשובה, ממש כמו צליל ה"תפוס" כשמחייגים למענה האנושי של בנק הדואר. מה עושים במצב כזה?
קודם כל הרגעו – המבחן המקצועי אמנם בודק את הידע שלכם, ומי שחיבר אותו חיבר אותו ככה שהוא יכיל שאלות שאתם "אמורים לדעת", אבל המבחן המקצועי בודק עוד משהו - משהו חמקמק, שאין מבחן ממשי שיודע לבדוק אותו – איך אתם מתמודדים כשאתם לא יודעים. האם אתם ישר מרימים ידיים ואומרים "את זה אני לא יודע" או גרוע מכך "אני מצטער אבל זה לא היה בחומר של המבחן", או שמא, האם תבקשו עזרה?
וכשאתם מבקשים עזרה, האם תפנו אל הבוחן ותאמרו לו "שמע, אין לי מושג" או שמא, תאמרו משהו בסגנון של "תראה, אינטואיטיבית, הייתי בוחר ללכת בדרך הזו, אבל אני לא בטוח שהיא הנכונה" ?
הנקודה החשובה היא שאף אחד לא מצפה מכם לדעת את התשובות לכל השאלות, או להצליח לפתור את כל המבחן בזמן הקצוב, אבל כן רוצים לראות שבמידה ואתם לא יודעים שאלה כלשהי, אתם כן מנסים להתמודד איתה למרות זאת. זכרו את זה , כי זה *כן* יופיע במבחן מתישהו.
בתום המבחן חשוב לעשות
סיימתם את המבחן המקצועי? יופי. אל תסכימו להתפנות מהחדר עד שלא תקבלו את התשובות הבאות:
- בקשו לדעת כמה שלבים נוספים יש בתהליך הראיון. האם בזאת תמו יסורייכם, או שמא תאלצו לעמוד בקרוב בפני סיגי, ראיון סמנכ"ל, מכוני מיון, ושאר מרעין בישין?
- בקשו לדעת מתי תקבלו תשובה. האם יודיעו לכם תיכף ומיד שהתקבלתם [או שלא], או שמא זה יקח עוד שבוע-שבועיים?
- בקשו את מספר הטלפון של המהנדס שראיין אתכם. אתם לבטח שואלים למה [וגם הוא ישאל את זה, אגב], אבל לרוב, מי שמודיע לכם אם התקבלתם או לא, אינו איש מקצועי, ועל כן, אם תרצו לדעת למה לא התקבלתם, הוא לא ידע להסביר לכם. המהנדס שראיין אתכם, מנגד, כן ידע. הוא גם ידע להסביר לכם איפה טעיתם, כדי שלא תחזרו על זה בראיונות עתידיים.
- במידה והמהנדס מסרב לתת לכם את המספר הישיר שלו, אופציה לגמרי מובנת ואפשרית, בקשו מספר טלפון של איש קשר בחברה, כדי שתוכלו לצלצל ולברר כשהתהליך נתקע, אם לא חוזרים אליכם עם תשובה וגם בשביל לעדכן, אם קיבלתם הצעה מתחרה בחברה אחרת.
אז אם לסכם את הכל - התחילו את ההכנה לראיון בבירורים על החברה. נסו להבין מה היא מייצרת, באיזו טכנולוגיה היא מייצרת את זה, באילו שווקים היא פעילה, מתי היא הוקמה, מהם הבעלים שלה, ושאר פרטים שתצליחו לדלות מהרשת. בררו בפורומים איך זה לעבוד שם, באילו שפות מפותחים המוצרים, והאם זו חברה טובה. לאחר שיש לכם את הידע הזה ביד, חיזרו על חומר טכני שנוגע לשפות בהן מפותח המוצר, סביבת העבודה, טכנולוגיות נוספות וכלי פיתוח בהם נעשה שימוש. במהלך הראיון, גם אם אתם נתקעים ולא יודעים תשובה לשאלה, נסו להראות שאתם חושבים על דרך, ואל תענו "אני לא יודע". ולבסוף, צאו מהראיון כשאתם יודעים מהם השלבים להמשך, כמה זמן ייקח כל התהליך, ומהו מספר הטלפון של איש קשר ממנו תוכלו להתעדכן. זהו. עכשיו אתם יודעים הכל, בערך, ואנחנו יכולים למות בלב שקט (כיאה לפולנים טובים).
לכתבה הקודמת: איך עוברים ראיון עבודה מקצועי - חלק א'