בחזרה לעתיד: פתרונות תחבורה סופר מגניבים

2 מהתסכולים הגדולים של האנושות הם פקקים וחניה – ויש לנו כמה פתרונות שממש כדאי להכיר פה אצלנו, קצת לפני שהם יביאו אתכם בסטייל למשרד.

בחזרה לעתיד: פתרונות תחבורה סופר מגניבים

בחזרה לעתיד: פתרונות תחבורה סופר מגניבים

בכתבה הקודמת, דיברנו על כך שההמצאות הגדולות ביותר מתחילות ברגע של תסכול. ובכן – 2 מהתסכולים הגדולים של האנושות הם פקקים וחניה – ויש לנו כמה פתרונות שממש כדאי להכיר פה אצלנו, לידיעת הקורא ישראל כץ.

1200 קמ"ש בדרך למשרד: המנהרות העתידניות של – רוצים לנחש מי?

כלל מספר 1: אם זה נשמע מופרך – חפשו את השם של אילון מאסק. מספירה זריזה של כמות הגבות שהורמו לאחר שהציג מאסק את החזון שלו לפתרון בעיות הפקקים לפני כשנתיים – אפשר לומר שמופרך בהחלט מתאר את העניין (למרות שחייבים לומר שהעולם כבר מתחיל להתרגל לגחמות של הבחור). אגב "הציג את החזון" במקרה של מאסק זה העלה ציוץ "נמאס לי", ירד למטה והתחיל לחפור, כן?

קוראים להן מנהרות, אבל למעשה מדובר במערכת מסועפת של שרוולים, שהרכב שלך פשוט נע בתוכן בצורה אוטונומית (בתנאי שהוא אוטונומי), במשהו שקצת מזכיר מגלשת מים ממש מהירה, או קליע בתוך קנה ארוך ומפותל במיוחד, כל אחד ועולם האסוציאציות שלו. המהירות יכולה להגיע ל-1,220 קמ"ש, והגישה למנהרה היא באמצעות מעלית ייעודית שתוריד את הרכב מהחניון ועד לנקודת הזינוק. עתידני אמרנו?

החברה נקראת The Boring Company והיא הכל חוץ ממשעממת, ממש כמו כל דבר אחר שמאסק שם עליו את היד. Boring למקרה שתהיתם – בהקשר של חפירה, למרות שמשחק המילים פה הוא לא מקרי.

לפני כחודש הציג מאסק את הסנונית הראשונה של הפרויקט, שהוכיחה לכולם שהוא לא התבדח וגם לא איבד את זה (נכון לכתיבת שורות אלו), כאשר החברה הפיצה סרטון מתוך מנהרה שנחפרה מתחת למשרדי SpaceX, שבו נראה רכב אוטונומי שנע במנהרה במהירות מוגבלת למדי של 240 קמ"ש, עם מערכת גלגלי מסילה.

 

מתי נראה את זה במציאות? במקרה של מאסק, עדיין רבים סימני השאלה מהתשובות, אבל דווקא שיטת העבודה הייחודית לו של קודם כל נתחיל ואז נבין מה ואיך, דווקא יכולה לזרז את העניין (או להביא לכשלונו המוחלט).

איפה זה פוגש אותנו? אם תחשבו על זה במונחים שלנו – תל אביב-אילת ב-20 דקות. מצד שני,לבנות רכבת קלה בתל אביב לקח רק יובל (and counting), מישהו רוצה לנחש כמה זמן יקח פה להרים פרויקט כזה?

מלצר יש לי רובוט במרק: הכירו את הרובוטים שיסתובבו לכם בצנרת

אם פקקים מעצבנים אתכם, אז בואו נדבר על תופעה מתסכלת פי כמה: פקקי לילה. אלו שאתם פוגשים אחרי שיצאתם מחברים ב-2 בלילה שפוכים מעייפות, מתים להגיע הביתה, וכך פתאום בלי התראה מוקדמת (מי פותח וויז ב-2 בלילה), המסלול שלכם מתארך מרבע שעה לשעה.

אחת הסיבות העיקריות לפקקים האלו היא עבודות תשתית – כדי לתקן היום קו מים או ביוב, נדרש לשנע צנרת חדשה, להרים את הכביש, לחפור, לפרק ולהחליף את הקו הקיים. מדובר בניהול פרויקט שלם, שמשבית את כל התשתית – על הקרקע ותחתיה.

ולכן – הכירו את הפיתוח הבא: מיקרו רובוטים, שמסתובבים בצורה עצמאית בצנרת ובתשתיות, מצוידים במערכות ניווט בחיישנים ו-AI. הרובוטים יסרקו ויאתרו תקלות וידווחו על מיקומים בעייתיים. בעתיד, השאיפה היא גם ללמד אותם לתקן את התקלות בצורה אוטונומית, ואף לחבור לרובוטים נוספים ולאחד כוחות, כדי לתקן תקלות בלי להשבית את הקו או לשתק את התשתיות שמעל פני השטח. מדובר בשת"פ של חברה בריטית בשם TWENTY65, שמייצרת פתרונות מים חדשניים, עם מספר אוניברסיטאות בממלכה הבריטית, שנמצא כרגע בתהליכי פיתוח מתקדמים. אם הסתקרנתם תוכלו לקרוא על כך עוד כאן.

זה מכונית? רובוטריק? קלנועית משודרגת?

אי אפשר לעסוק בחדשנות וטכנולוגיה בלי לדבר לפחות על פתרון ישראלי אחד. הבדיחה על רכב מתקפל או מתנפח קיימת מאז שאנחנו ילדים, אולי יותר כחלום רחוק ועתידני. לשמחתנו, במקרה הזה העתיד כבר כאן והוא נקרא City Transformer, רכב חשמלי אורבני שיודע לנסוע כמו רכב נורמלי – וגם להצטמצם כדי להיכנס לחניה ברוב של מטר בלבד. הנה, תראו:

אז לא, קלנועית זה לא, אם כי זה לא שאין עוד על מה לעבוד בגזרת העיצוב. למרות המראה המצועצע, מדובר ברכב אידאלי לעיר, בעל טווח נסיעה שמגיע ל-180 ק"מ, ולמהירות של עד 90 קמ"ש. בניגוד לרכבים חשמליים אחרים – בסיס הגלגלים שלה מאפשר נסיעה נוחה ודי רגילה, וגם באספקטים של המהירות ושל הטווח היא כבר מציגה תוצאות שדומות יותר לרכב רגיל מאשר לחשמליות הפשוטות. מצד שני, הקיפול הזה שמאפשר לכם להכנס לחניה של אופנוע – הוא יתרון עצום.

תחילת ההפצה צפויה לקראת סוף השנה, כשבאמצע צפוי פיילוט ראשון, איך לא, בתל אביב. אז אם באחד הבקרים הסהרוריים שלכם תעקוף אתכם ברמזור הכלאה מוזרה של קלנועית עם גלגלים של פורמולה 1 – אתם לא הוזים.

לא יודעים מה איתכם, אנחנו מחכים בקוצר רוח לעתיד.